DELDEN De Eschmolen met de Oude Kerk, de voormalige synagoge, de paardenmarkt. Als Ben Meier iets schildert dan is het meestal een entree van Delden met de middeleeuwse kern van het stadje waar hij is geboren en getogen op de achtergrond. Eerst maakt en verzamelt hij oude en nieuwe foto's, die photoshopt hij in een computer tot een plaatje en daarna begint de echte klus: het schilderwerk. Een van de laatste schilderijen is van de paardenmarkt. "Ik zoek de echte handelaren. Kijk, je haalt ze er zo uit. Ze hebben een lange jas, een hoed en een wandelstok om de arm gehangen."

Ben Meier is geboren in het pand dat links naast het gezondheidscentrum aan de Noordwal stond.

Ben Meier presnteert zijn schilderij van de paardenmarkt

"Wij hadden spullen uit de slagerij van Groenheim op zolder verborgen. Als wij een luikje openden konden de Duitser die vlakbij hun onderkomen hadden, de spullen zo zien liggen."Ben Meier schilderde de stadsgraven met de oude woning waar hij is geboren. "De garage tegenover slager Haverkate liet brandstof soms zo wegstromen. Stond de stadsgraven weer in brand."

Ben Meier was altijd enorm leergierig. Hij werkte bij Hollandse Signaalapparaten (Thales) en haalde in de avonduren zijn diploma's om les te kunnen geven. "Ik kan me het moment nog precies herinneren toen ik alles over mechanica, verbrandingsmotoren en stoomketels moest leren: Wanneer ik hiermee klaar ben ga ik schilderen." En dat deed hij. Ben Meier haalde de acte handenarbeid en tekenen. Jarenlang ging hij naar Gé Nijhuis in Gronau die enkele bekende kunstenaars om zich heen verzamelde.

"Kijk, mijn vader had hier een volkstuintje", vertelt Ben Meier. "Nu loopt hier de rondweg." Ook herinnert hij zich nog goed de brand in de Eschmolen, nu precies 50 jaar geleden. "Ik was brandwachter en stond op de watertoren. Het was een bouwval. Maar toch is het jammer wanneer er weer iets verdwijnt."

Als kind verzamelde hij plaatjes uit de Katholieke Illustratie. Vooral de schilderijen van Van Ostade met het daarbij behorende verhaal boeide hem mateloos. Ook probeerde hij de plaatselijke gemeenteraad te beinvloeden toen het monumentale pand De Kroon aan de Markt veranderde in een bouwval. "Toen maakte ik een schilderij waarin enkele mensen probeerden met een touw de gevel omver te trekken. Kreeg ik een expositie aangeboden: of in het stadhuis of in kasteel Twickel."

Zijn mooiste schilderij hangt bij zijn broer. "Daar staat de schoorsteen van de fabriek van Schneider op. Ik had er in eerste instantie een appel en een ei op willen schilderen. Want mijn vader werkte daar voor een habbekrats. Maar ik kreeg van Schneider allerlei voorwerpen voor het schilderij:  een stoomfluit, een spoel een loonzakje. Toen heb ik het ei maar weggelaten."