Goederentreinen zijn er weer
GOOR/DELDEN - ProRail laat vijf treinen per week toe in baanvak Zutphen - Hengelo.
"Onze trein is er weer", concludeert Marja Wijts van de actiegroep Goor Illegale Noordtak Nee. Sinds enkele weken rijden opnieuw goederentreinen door Goor en Delden. De actiegroep heeft met succes drie jaar geleden het transport van auto-onderdelen geblokkeerd. Maar de wet is daarna aangepast en nu kunnen wel goederentreinen rijden over het baanvak tussen Zutphen en Hengelo.

Deldenaar Paul Koppen probeert al enige dagen er achter te komen 'wat er nu aan de hand is'. Hij vindt de overlast op dit moment nog aanvaardbaar. "Ik heb begrepen dat er alleen personenvervoer is toegestaan. Ik kan me niet voorstellen dat de bestemming van het spoor is gewijzigd." Voorlichter Theo Brand van ProRail kan zich de ongerustheid voorstellen. "Er reden maandenlang geen goederentreinen.Het was een tijdje stil. Maar nu er in één keer vijf treinen per week 's avonds rijden, brengt dat wel wat teweeg."

De voorlichter zegt dat het goederenvervoer binnen de wettelijke normen blijft. "We overschrijden de beschikbare geluidsruimte niet. De vervoerder vroeg ons ook om drie keer in de week niet 's avonds maar 's nachts te mogen rijden. Dat verzoek moesten we afwijzen. Dan zou de beschikbare geluidsruimte worden overschreden."

Volgens Theo Brand kunnen er behalve de vijf goederentreinen per week nog slechts enkele treinen extra rijden. "Maar de grenzen van de mogelijkheden zijn nu wel in zicht." Wanneer er storingen zijn, rijden incidenteel extra goederentreinen door Goor en Delden. "Door de aanleg van een nieuwe spoorlijn bij Deventer kunnen goederentreinen rechtstreeks van Zutphen via Almelo naar Hengelo rijden."

Deze 'spoorboog' zal er op z'n vroegst pas over vijf jaar zijn. De afdeling inspectie van het ministerie van VROM (Verkeer Ruimtelijke Ordening en Milieu) en ProRail praten vandaag over het goederenvervoer tussen Zutphen en Hengelo.