Wethouder Eshuis wil achterstallig onderhoud wegen wegwerken

GOOR "Je moet echt niet aan denken dat een fietser met het wiel in zo'n scheur rijdt en valt terwijl er een auto aan komt", zegt wethouder Ben Eshuis terwijl het kleine gezelschap ambtenaren over de Plasdijk in Elsenerbroek lopen. Eshuis staat voor een grote inhaalslag. In de jaren 70 zijn veel zandwegen verhard. Nu is er een stuwmeer aan wegen die groot onderhoud vragen. "We vinden het heel normaal dat de Laarschool in Goor, het Parochiehuis in Delden en het Beaufort in Markelo een grote opknapbeurt krijgen", zegt Eshuis. "Maar voor wegen is dat niet anders. Wegen zijn ook kapitaalgoederen. Als je er niets aan doet nemen de kosten van de opknapbeurt ook dramatisch toe."

Met de raadsleden is al een rondgang gemaakt over de wegen rond Goor, Markelo en Diepenheim. De afgelopen twee strenge winters hebben de schade aan de wegen aanzienlijk vergroot. "Op een gegeven moment kan een scheur ontstaan in de weg", schetst Martin Damveld van openbare werken het ontstaan van schade aan asfalt. "Wanneer er water in komt en het gaat vriezen wordt het gat groter en nemen de reparatiekosten toe."

Rond de jaarwisseling zijn de wegen voor de laatste keer geïnspecteerd waarna medewerkers van de gemeente de uitkomsten verwerkten in een onderhoudsplan. De onderhoudskosten namen in twee jaar toe met drie miljoen euro tot ruim elf miljoen voor de komende vijf jaar. Maar de gemeente heeft er slechts 4,6 miljoen euro voor beschikbaar. "Er is volstrekt onvoldoende budget om alle urgente gevallen dit jaar aan te pakken", zegt Eshuis die de gemeenteraad dinsdagavond om een extra bedrag van ongeveer 1,25 miljoen gaat vragen om de meest urgente gevallen aan te pakken. "Duidelijk is dat het niet repareren van urgente gevallen van gevaarlijke situaties aansprakelijkheidsrisico's oplevert." Het werk laat de gemeente naar verwachting in de maanden augustus en september uitvoeren.

In de zogeheten kadernota vraagt het college aan de gemeenteraad voor de komende twee jaren nog drie miljoen extra om het achterstallig onderhoud deels in te lopen. Eshuis denkt tot slot na over het instellen van een wegenfonds. "Op dit moment is het moeilijk een potje te scheppen omdat we budgettair heel krap bij kas zitten. Maar de wegen vragen het ene jaar veel meer onderhoud dan het andere jaren. Om de pieken en dalen op te vangen heb je een reserve nodig."