Laatste schooldag in oude gebouw

GOOR Met een dikke viltstift kliedert Linsy haar naam op de muur in de gang van haar school ‘t Gijmink. Danique verstopt zich achter een gordijn bij de trap en kinderen van de groepen zeven en acht lopen in en uit de school met boeken en schriften in de handen. Het is een gezellige chaos op de laatste schooldag van ‘t Gijmink in het oude gebouw. Vandaag en morgen zijn de kinderen vrij en gaan de verhuizers aan de slag. De schooljeugd begint maandag in een gloednieuw gebouw op een steenworp afstand van het oude pand dat in de loop van volgend jaar onder de slopershamer gaat.
Directeur Irene Gruppen is blij. „We hebben aparte kamers voor de kinderen om rustig te werken. <NO1>Maar ook een ruimte voor de logopedist en de schoolarts. <NO>Er zijn veel meer stopcontacten dan in het oude gebouw en het nieuwe speellokaal zit aan dit gebouw vast. Er is veel meer licht.” Rebecca van der Moolen vindt de verhuizing jammer. „Het nieuwe gebouw lijkt één grote gymzaal. Hier is het veel knusser en het schoolplein is hier veel groter. Kun je iemand die je niet leuk vindt tenminste nog ontlopen.”
Juf Wendy Florijn van de combinatiegroep 3 en 4 zegt nog niet goed te beseffen dat de verhuizing voor de deur staat. „Het is een raar idee dat we voor de laatste keer in het oude gebouw zitten.” Volgens haar zijn de kinderen goed voorbereid op de verhuizing. Zij zijn al enkele keren in het nieuwe gebouw geweest. „De kinderen vinden het spannend. We leven er naar toe. <NO1>Straks zitten we in een gloednieuw gebouw. <NO>We hebben er heel veel zin in.”
Bij de inrichting van de nieuwe school wordt rekening gehouden met de invoering van het systeem van het Daltononderwijs waarbij kinderen zelfstandiger leren werken. Zo komen er bijvoorbeeld werkplekken op de gang zodat leerlingen ook samen opdracht kunnen uitwerken.

7 december 2011