Cogas wint eerste slag van Reggefiber


MARKELO Cogas heeft de eerste slag van concurrent Reggefiber gewonnen. Gistermiddag is een huisje geplaatst waar alle 1850 aansluitingen in Markelo kunnen samenkomen. „Negentig procent van de gezinnen heeft een aansluiting genomen op Cogas”, vertelt Ivar ten Velde, verantwoordelijk voor het ‘verglazen’ van de kernen in Hof van Twente.
Iets verderop in de Fokkerstraat zijn mannen bezig met de ‘raket’ waarmee de glasvezel onder het trottoir door naar de woning wordt ‘geschoten’. Afhankelijk van de grondsoort doet het apparaat er een half uur tot wel twee uur over. Voordeel is dat niet de hele stoep er uit moet. Voor de zomer moeten alle aansluitingen in Markelo, waar de Cogas in 1966 als aardgasbedrijf begon, klaar zijn. „Twee jaar aan voorbereidingen gingen hieraan vooraf.”
Direct nadat de aansluitingen klaar zijn volgen aanbiedingen van providers. „Wij leveren een open systeem”, vertelt voorlichter Rob van Dijk van Cogas. „Dat betekent dat de grote providers als Tele2, UPC, Ziggo en KPN via de glasvezelkabel allerlei diensten mogen aanbieden op ons glasvezelnet.” De verwachting is dat door de concurrentie de prijzen van bellen, tv kijken en internetten omlaag gaan. Maar ook neemt het aantal diensten toe. Zo kan een eigenaar zijn woning via glasvezel op afstand beveiligen, kan de Thuiszorg of huisarts diensten verlenen via een tv/camera-verbinding en kunnen onderwijzers en leerkrachten les geven via glasvezel.
Concurrent Reggefiber is eveneens bezig aansluitingen te werven in de gemeente Hof van Twente. Maar iemand die een aansluiting kiest bij Reggefiber verplicht zich binnen drie maanden te kiezen voor een provider. Bij Cogas geldt die verplichting niet en dat lijkt een groot aantal inwoners van de gemeente Hof van Twente over de streep te trekken om voor het voormalig Nutsbedrijf te kiezen.
De provincie Overijssel draagt waarschijnlijk financieel bij om dunbevolkte gebieden zoals Stokkum te verglazen. Het gaat daarbij om een proef. De aandeelhouders van Cogas, dat zijn gemeenten, zijn blij met dit eerste succes.

21 december 2011

YouTube